Вчимося читати англійською. Метод цілих слів

На своїй сторінці у Фейсбуці я отримала повідомлення  від пані Валерії: «Буду вдячна за поради щодо того, як починати вчити читати англійською. Цікавить все: методика, матеріали, тощо. Перший клас, перший рік вивчення мови. Вона тільки починає вивчати літери. Поки що на рівні now I know my ABC bla-bla-bla-bla-bla-bla-bla.))»

Оскільки питання про навчання читанню є досить об’ємним, то ця стаття є першою частиною моєї відповіді. Вона буде цікавою для батьків, але і вчителі, особливо молоді, знайдуть корисну інформацію.

Взагалі існує багато методик навчання читанню на англійській мові. У деяких моментах ці методики перегукуються, проте інколи вони можуть і суперечити одна одній. На мою думку, для успішного навчання необхідно поєднувати різні методи, обов’язково враховуючи індивідуальні особливості учнів (вік, способи сприйняття, темперамент, інтереси, тощо).

У своїй практиці я починаю навчання читанню з методу цілих слів. Якщо дитина вже певний час вивчає англійську, але ще не знає літери, то цей метод – прекрасний старт. До речі, його також використовують для навчання читанню дітей у англомовних країнах. На кожен рік навчання у них є списки sight words, тобто тих слів, які діти повинні вміти читати не розбираючи на звуки. Є два типи sight words: слова, що часто зустрічаються та слова, які читаються не за правилами (вірніше, вони читаються за правилами, які за програмою діти будуть вивчати пізніше). Зауважу, що перед тим, як навчати дитину читати слова за цим методом, вона має знати їх усно.

Наприклад, ваша дитина вивчає назви домашніх улюбленців. У першому класі діти спочатку вивчають 4-5 слів з кожної теми. Після того, як лексика опрацьована усно (діти погралися з картками, іграшками, подивилися відео, поспівали пісню), можна приступати до читання цих слів.

Вам потрібні картки з словами. Їх можна легко виготовити самостійно: набрати на комп’ютері та роздрукувати, написати на окремих листочках, або навіть залучити дитину, щоб вона передрукувала слова з книжки.

Також необхідно мати картки з ілюстраціями. Теж дуже легко зробити самостійно, але ще краще, якщо ви будете це робити разом з дитиною. Для основи карток візьміть листочки паперу, краще цупкого. Картки можуть бути будь-якого розміру, для індивідуальних занять – приблизно 10Х15 см. Ілюстраціями можуть бути роздруковані картинки з Гуглу, вирізані фото зі старих журналів чи рекламок, намальовані вами чи вашою дитиною малюнки, тощо. Перетворіть виготовлення карток на цікаву гру, під час якої дитина використовуватиме вивчені слова та структури. Наприклад, Let’s draw a cat/dog/fish/parrot. – Давай намалюємо котика/собачку/рибку/папугу. Let’s find a dog. – Давай знайдемо собачку. Which dog do you like best? – Яка собачка тобі подобається більше? (Дозвольте дитині вибрати картинку з тих, що запропонує Гугл). Let’s print the pictures. – Давай роздрукуємо малюнки. Let’s cut out the pictures. Давай виріжемо малюнки. Let’s stick the pictures – Давай наклеїмо малюнки, і так далі. До речі, в залежності від теми, ви також можете використовувати іграшки (м’які чи пластикові), реальні предмети, тощо.

За цим методом дитина вчиться читати слова у процесі  їх багаторазового повторення. Для того, щоб навчання було цікавим та легким я використовую ігри. У статті 7 ігор для розвиток навичок читання та письма я розповідала про навчальні ігри у початковій школі. Для першокласників, які ще не вивчають алфавіт, чудово підійдуть «Гучність», «Стоп» та «Блискавка».

Ось ще декілька ігор, які подобаються дітям та дають хороший результат.

  1. Гра «Відлуння»

Ви показуєте картку зі словом і називаєте його чітко та голосно, дитина повторює слово спочатку голосно, а потім тихіше і тихіше.

  1. Гра «Папуги»

Ви читаєте слово, а дитина повторює його багато разів, як папуга.

  1. Гра «Так чи Ні?»

Ви називаєте слово і показуєте картку , а дитина відповідає Yes, якщо ваше слово і слово на картці співпадають та No – якщо це різні слова.

  1. Гра «Яке слово зникло?»

Викладаєте картки зі словами у рядок і читаєте їх: спочатку ви читаєте, а дитина повторює, потім дитина самостійно може читати слова. Ви просите дитину закрити очі, і швидко забираєте 1-2 картки. Дитина має назвати слово, що зникло, при чому, добре було б знову прочитати слова, що залишилися.

  1. Гра «Знайди пару»

У два ряди або стовпчики викладаються картки: 1 ряд – малюнки, 2 ряд – слова у довільному порядку. Дитина повинна знайти пари і викласти відповідні слова навпроти малюнків.

  1. Гра «Де пара?»

У два ряди або стовпчики викладаються картки: 1 ряд – малюнки, 2 ряд – слова у довільному порядку. Дитина дивиться на картки 1-2 хв, далі картки повертають іншою стороною, і дитина повинна знайти пари.

  1. Гра «Пара»

Є щонайменше два варіанти цієї гри:

  • У вас знаходяться картки зі словами, а у дитини – з малюнками. Ви показуєте картку, дитина читає слово і знаходить у себе відповідний малюнок.
  • Ви маєте картки з малюнками, а дитина – картки зі словами. Ви показуєте малюнок, а дитина шукає у себе і показує відповідне слово.

Дозвольте дитині бути вашим вчителем. Наприклад, нехай вона показує картку зі словом, читає його, а ви підбирайте відповідний малюнок або дитина читає слово, а ви повторюєте його як папуга і т.д.

Ще кілька загальних порад для батьків та вчителів:

  • Будьте терплячими та позитивними.
  • Хваліть дітей за успіхи, навіть найменші.
  • Не сваріть за помилки, а підбадьорюйте, коли виникають труднощі.
  • Вдома займайтесь регулярно. Краще кожного дня по 10 хв, ніж раз на тиждень, але годину.

Грайтесь та навчайтесь разом!

Бажаю успіхів!

P.S. Похвалитись своїми результатами можна в коментарях до цієї статті або на наших сторінках у Фейсбуці.